Sunday 4 December 2011

HIJRAH HAMBA (5)

(di sekolah)

Zack mula menegur Syifa yang sedang bertugas di library.
Hye Syifa..awak cantik la hari ni..saya ada something nak cakap dengan awak ni,jom pergi taman lepas kelas tambahan”.Kata Zack dengan nada yang selamba.
‘Assalamualaikum..terima kasih untuk pujian tu,kalau nak cakap tak payah pergi taman,cakap aja la dekat sini pun bolehkan?”jawab Syifa tegas.

Zack yang berasa malu memberikan berbagai alasan untuk mempertahankan dirinya.Syifa yang bersa kurang senang dengan kehadiran Zack terus meminta diri dan pergi jauh dari Zack.

‘Geram betul la,menyirap aja darah orang dibuatnya”Rungut Syifa sendirian.

Izzati,shini,ana dan Nadihan yang kebetulan lalu di situ,ternampak Syifa seperti mengomelkan sesuatu.Mereka pun merancang untuk mengejutkan Syifa.
‘ok,1..2..3..SYIFA!!”mereka serentak menyebut nama Syifa dengan nada yang kuat.
‘oh mak kau jatuh,aduh astaghfirullahalazim,ish Korang ni buat tekejut saya aja lah,”Tegas Syifa
Mereka semua ketawa kerana geli hati mendengar Syifa melatah.

Ana pun memujuk Syifa,’alar sori la Syifa,kitorang gurau aja.Ala comelnya dia merajuk”.Ana mencubit pipi Syifa yang tembam.’Tadi kitorang Nampak awak macam mengomel sesuatu aja..kenapa?
‘Ye la Syifa apa kes?”sampuk Izzati selamaba.
Nadihan dan Shini pun bertanya perkara yang sama pada Syifa.
‘Ok la..oleh sebab korang bestfriends saya dan beriya nak tau,saya bagi tau la ye kenapa saya macam merungut aja tadi..Macam ni pada suatu hari sang burung pun..
Tiba-tiba kawan-kawannya memotong percakapan Syifa..
‘Ei serius la..main-main pulak dia..”.marah rakannya
‘He..he..sori la..chill..saja je..ok..ok..mcm ni..korang kenal kan Zack?Ha tadi masa kat library..dia jumpa saya..dia kata ada benda nak cakap ..cara dia cakap macam penting aja..tapi masalahnya..dia puji-puji saya cantik la..apa la..macam nak mengurat aja..lepas tu,dia kata nak jumpa kat taman lepas kelas..tu yang saya geram tu “..cerita Syifa.

’ouh pasal mamat poyo tu?,em eh awak tak payah layan dia..awak tau tak yang dia tu playboy..dia da ada ramai awek tau tak?Nasihat Izzati
‘Eh betul ke?”Syifa menggaru kepalanya yang tidak gatal.
Nadihan membalas persoalan Syifa.’Betul la..cakap Zati tu..saya pernah Nampak dia dating dengan seorang awek ni dekat mall.
Tiba-tiba shini menyampuk;’em..Syifa saya rasa kan..dia nak declare la dengan awak untuk jadi girlfriend dia.”
‘a’a saya pun rasa macam tu baik awak tinggalkan aja dia,means u just forget him my dear sister”Ana memberi pendapat.

‘Astaghfirullahalzaim..geramnya dengan mamat tu ..Em..ok..lah..nasib baik korang ada..kalau tak sampai bila-bila saya tak tau perangai dia..fuhhh..”Syifa menarik nafas lega tetapi dalam masa yang sama dia berasa sangat geram kerana dipermain-mainkan oleh seorang lelaki.

Kemudian mereka semua berbual bersama-sama.Kemudian masuk ke kelas semula kerana loceng telah berbunyi menandakan waktu rehat telah tamat.

                                                                  ****** 

No comments:

Post a Comment